ИНТЕРВЮ НА КОНСТАНТИН БАЧИЙСКИ ЗА ВИСОКИТЕ ДАНЪЦИ В БУРГАС

18 Март 2013, Понеделник
Автор: Женя АТАНАСОВА Снимка автора

Трупаме огромни излишъци в бюджета, а фирмите се задъхват, съкращават разходи, освобождават персонала

– Господин Бачийски, Ваша е инициативата в ОбС Бургас за намаляване на такса смет за бизнеса в Общината през следващата година. Възможно ли е това да се случи? Какво губи Общината като приходи и какво печели бизнеса?

– Да, аз съм инициаторът за намаляване на таксата за битови отпадъци за имоти за нежилищни нужди. Това беше една от първите ми инициативи в Общинския съвет, многократно досега съм настоявал затова, тъй като тя е изключително висока – 10.5 промила. Всъщност тази ставка е една от най-високите в страната. Примерно във Варна е 3.9 промила, в Пловдив в момента е увеличена на 5.3, в Стара Загора е 5, в Русе е 4, а има градове като Сливен, където е 1.9 промила.

Средната за страната е 6.67 промила, т.е. ние сме почти два пъти над тази ставка.

Моето виждане е, че таксата може да се намали и същевременно да остават пари в бюджета. Редуцирането й ще облекчи бизнеса, който в момента за да си плаща данъците, съкращава други разходи като заплатите за персонала или направо работни места

– Кажете ни как се стигна до драстичното увеличаване на сумите, които трябва да плащат фирмите в Бургас за сметосъбирането при положение, че таксата преди година бе намалена от 11 на 10.5 промила?

– Досега таксата за битови отпадъци се плащаше на базата на данъчна оценка на съответния имот. Но от миналата година от ГЕРБ промениха това.  Мнозинството им прие таксата да бъде определяна на базата на по-високата от двете оценки – данъчна или отчетна стойност.  Както ви е ясно, това допълнително води до нарастване на такса смет дори и при запазване на ставките.

В същото време договорът за концесията за почистване на боклука за 15 години е 92 милиона лева. Община Бургас събира повече пари отколкото са й разходите. В момента за 2013 година управляващите от ГЕРБ прокараха идеята да се вдигнат разходите за боклука на 18.5 милиона. За 2012 година те бяха  16.9 милиона лева, но Общината събра 20.5 милиона лева. Събрали сме почти 4 милиона над заложеното. В тези трудни моменти, когато най- важното е тези пари да останат във фирмите или гражданите, не трябва да трупаме излишъци. Намаляването на таксата е един от инструментите, които биха дали глътка въздух на малки и средния бизнес в  труден момент на икономическа криза.

Намаляването на такса битови отпадъци беше заложено в предизборната програма на СЕК и още от първия ден, в който станах общински съветник, се боря за намаляването й. За разлика от много други политици, смятам, че това, което се обещава предизборно, трябва да се изпълнява и трябва да се работи по него докрай, а не да се забравя на следващия ден след изборите

– Как мислете, ще приеме ли Общинския съвет в Бургас Вашето предложение на следващата сесия?

– Надявам се. Но искам да отбележа, че ако бъде прието, намалението ще влезе по закон от следващата година.

И през декември м.г. имаше докладна записка на кмета на Община Бургас Димитър Николов за промяна на местните данъци и такси. Аз успях в една от комисиите да приемем ставка с 3 промила по-малка. В следващия момент обаче тази докладна записка беше изтеглена от кмета.

Смятам, че повечето отговорни общински съветници, които поставят обществения интерес над партийния биха ме подкрепили.

През годините колегите от ГЕРБ ни обясняваха, че не може да бъде намалена таксата. Включително и зам.кметът Красимир Стойчев заяви, че излишъците са жизнено необходими, тъй като Община Бургас участва за еврофинансиране за новото сметище, което е на стойност 43 милиона лева. 34 милиона лева от тях са от европейски средства, другите 9 милиона са от самофинансиране. Тогава Красимир Стойчев обясни, че тези излишъци ще се ползват за построяването на сметището.

След това се разбра, че този проект не се прави само от Община Бургас, в него участват други 9 общини като Камено и Созопол. Аз попитах в следващия момент каква част от тези 9 милиона лева са за Община Бургас, но не ми беше даден отговор.

Съвсем случайно след поредния отчет на кмета за европроектите се оказа, че от нужните 9 милиона лева за самофинансиране,  6 милиона лева се дават от държавата, а от общините е 3 милиона лева. А на Община Бургас са й нужни около 280 000 лева. А тези пари сме ги събрали преди още няколко години.

– Ваше е разкритието за инвеститора „Robinson Leisure Developments PLC” на увеселителния комплекс „Бургасленд” в парк „Езеро”, който се оказа куха фирма, която има офис в мазе. Как стигнахте до това?

– Аз започнах да проучвам въпроса, след като видях условията, които бяха приложени в конкурса. Те ми се сториха доста нереални, а някои от тях твърде субективни, примерно като разположение на обектите върху концесионната територия. Обикновено когато един възложител прави конкурсните условия, поставя такива критерии, които му носят някаква полза. А каква полза има разположението на обектите?! Това събуди съмнение у мен, че критериите са правени за точно определена фирма.

Започнах да гледам детайлно документите. В същото време общинският съветник от ГЕРБ Димитър Людиев коментира, че въпросната фирма е много сериозен инвеститор, който от дълги години развива тази дейност и как ние не можем да си позволим да го изгубим.

Тогава потърсих въпросната компания в английския еквивалент на нашия Търговски регистър. Оказа се, че въпросната фирма си е сменила три пъти името през последната година. При предходните регистрации в имената са съдържаше думите – Bulgarian , estate и др. Това ми прозвуча неправдоподобно за чуждестранна компания, която от години се занимава с увеселителни паркове.   Взех адреса и очаквах да видя внушителна бизнес сграда, но се оказа, че седалището на крупния инвеститор е в малка къщичка в провинцията.

Видях и финансовите отчети, които показаха, че инвеститорът няма нито цент оборот за последните 5 години.

Фирмата се оказа пощенска кутия, чрез която някой иска да придобие златен имот за срок от 35 години за 20 хиляди лева годишна такса, която като се разбие на 30 000 квадратни метри, излиза, че земята в парк „Езеро” струва около 5.5 стотинки на квадратен метър . В същото време по Наредбата на Община Бургас в Приморски парк в този район представителите на малкия и среден бизнес плащат средно около 25 на квадратен метър наем. Новото е, че въпросният инвеститор прави всичко възможно да пробие отново в Бургас чрез подставени фирми. Но аз ще продължа да се боря. Трябва да се защитава интереса на Общината, разбирайте на хората живеещи в Общината Бургас, Градът има нужда от увеселителен парк, аткрациони, но и от сериозни инвеститори, които да не нарушават обществения интерес.

– Вие сте един от най-младите общински съветници, какви са Вашите дългосрочни планове в политиката?

– Не съм си поставил за цел да се задържам в политиката. Ще остана докато се чувствам полезен и помагам с дейността си за развитието на нашия регион. Упорит съм, ще продължа да се боря за доброто на града.  Освен с бизнеса и обществената дейност,  опитвам се ежедневно да помагам на хора, които се обръщат към мен.

– СЕК подготвя ли се за парламентарните избори вече, ще има ли участия и под каква форма?

– Нашата партия е сравнително малка, има доста по-различна визия от всички други партии, които са на политическия небосклон. Парламентът е едно от местата, където нашите идеи могат да получат реализация, но влизането в парламента не е самоцел и не бихме се борили да влезем на всяка цена. Все още е рано да се каже, тепърва ще се свика събрание на Управителния съвет на партията. За  разлика от много други, ние не сме лидерска партия, в която един човек взема решение. Ние се събираме, съвсем демократично обменяме идеи, дори да са коренно противоположни, стигаме до общо балансирано решение.

– Вие сте и амбициозен IT специалист, в Бургас ли смятате да се развивате, какви са ви перспективите в бизнес план?

– Аз съм бургазлия, чувствам се комфортно в Бургас, бизнесът ми отдавна е надхвърлил пределите на града, даже и на страната. Плащам данъците си тук и осигурявам работни места в България, смятам да продължавам да го правя.